top of page
  • Marloes Hoekema Fotografie

ZAKELIJKE FOTO'S, WAT KAN JE ERMEE?

Zakelijke foto's. Ze lijken misschien niet zo belangrijk, maar zijn een belangrijk onderdeel van je marketing.
Blog: Zakelijke foto's, wat kan je ermee?

Zakelijke foto's. Prima, hartstikke leuk, maar wat moet je ermee? Het lijkt niet zo belangrijk, maar het is belangrijker dan ooit! Die prachtige stockfoto ziet er misschien mooi uit, heeft weinig gekost, maar leert je nóg minder op.

“Laat (potentiële) klanten zien we je bent en waar je voor staat. Geef ze letterlijk een kijkje in je keuken.”

Klantenbinding, enorm belangrijk! Je wilt immers dat je klanten bij je terugkomen. Maar heb je er wel eens over nagedacht hoe je die klanten aan je bindt? Natuurlijk moet je je werkzaamheden naar tevredenheid uitvoeren. Maar tegelijk zijn je klanten ook je ambassadeurs. Je wilt dat ze van de daken schreeuwen hoe professioneel en goed jij de klus hebt geklaard.



Laat zien wie je bent


Je hebt een prachtig bedrijf, laat die dan ook zien! Wie zijn jullie, wat doen jullie, waar zijn jullie goed in en waarvoor kunnen mensen bij jullie terecht? Natuurlijk kan je mooie stockfoto's gebruiken. Het nadeel daarvan is ten eerste dat jij er niet opstaat. Jammer, maar ik hoor je denken: "ik hoef niet zo nodig op de foto". Snap ik. Het draait tenslotte om jouw bedrijf en wat je doet, maar het is net zo belangrijk om jou en eventuele medewerkers te laten zien. Klanten vinden het fijn om de personen achter het bedrijf te zien. Ze doen tenslotte zaken met de personen die het bedrijf vertegenwoordigen. Laat de persoon/personen achter het bedrijf zien.


Een ander nadeel van stockfotografie is dat je dezelfde foto overal ziet opduiken. Je bent niet uniek. En misschien geeft de foto wel een globaal beeld, maar niet precies van wat je doet. Van jouw expertise. Werk je met je handen? Laat dan een close-up zien van de geweldige afwerking van die tafel, die perfecte bevestiging van die dakgoot of in het geval van een beautysalon een close-up van de huid en het resultaat dat je kan bereiken. Laat zien dat jij de expert bent en waarom mensen jouw klant moeten worden.



Versterk je branding


Bovendien kan je de foto's in jouw eigen beeldbank afstemmen op wat je wilt uitstralen en afstemmen op jouw huisstijl. Laat subtiel op de achtergrond je logo terugkomen of kies de juiste kleurstellingen die bij je website passen. Ook wanneer je de foto's voor social media of offline content gebruikt, zorg je hiermee voor een stukje herkenning. Klanten herkennen aan de hand van de stijl en sfeer op de foto jouw bedrijf, zonder nog maar 1 letter gelezen te hebben!


Zo versterk je je branding met je eigen, unieke foto's. Dat is meer waard en levert meer op dan die goedkope stockfoto.


Mensen worden getriggerd bij eigen foto's. Ze worden nieuwsgierig naar wat je te vertellen hebt, hoe je ooit bent begonnen en wat je nog meer allemaal voor hen kan betekenen. Het begin van een goede relatie is ontstaan. Door middel van eigen foto's laat je zien dat je waarde hecht aan kwaliteit en daarin wilt investeren. Zo neemt het vertrouwen van de klant in jouw bedrijf toe.



Herkenning


Beelden herken je sneller dan woorden. Alleen wanneer je een uitzonderlijk goede slogan hebt zal die eerder herkend worden. Wanneer je stockfoto's gebruikt, kan het maar zo zijn dat jouw concurrent dezelfde foto op zijn website heeft staan. Wanneer de klant die specifieke foto ziet, koppelt die het beeld daarom niet direct aan jouw bedrijf. Eigenlijk wil je dat als jouw klant jouw foto ziet, die direct denkt aan dat fijne gesprek dat ze met je hebben gehad, of hoe snel ze bij je terecht konden en al helemaal aan hoe tevreden ze op dit moment nog zijn met de geleverde diensten.


Foto's maken deel uit van je marketingplan. Zorg dat de eerste indruk goed is, en dat je je onderscheidt van je concurrent. Hoe cool is het om die foto van je bedrijf terug te laten komen als fotobehang op een muur binnen je bedrijf? Klanten zijn direct onder de indruk.


0 opmerkingen
bottom of page